Łosiów (Przystanek Kolejowy)
Łosiów to wieś na Opolszczyźnie o populacji około 1400 osób, położona w powiecie brzeskim i w gminie Lewin Brzeski. Łosiów w Polsce najbardziej znany jest z zespołu pałacowego, zamieszkiwania tu Pawła Kukiza oraz odcinkowego pomiaru prędkości na przebiegającej przez środek wsi trasie DK94.
Na południowo-zachodnich obrzeżach Łosiowa (ul.Kolejowa 28, w ciągu DW462) działa przystanek kolejowy na linii nr132. Zatrzymują się na nim pociągi osobowe na trasie z Wrocławia do Opola (i ich przedłużone wersje do Kędzierzyna-Koźla i Raciborza). Pociągi wyższych klas przejeżdżają przez Łosiów bez zatrzymania. Według najnowszych danych z przystanku korzysta średnio 300-499 pasażerów na dobę, przy średniej liczbie zatrzymań 35 pociągów na dobę. Jest to wynik niezły w stosunku do liczby mieszkańców Łosiowa i okolicy.
Pociągi kursują tędy już od 1843 roku (pierwotna nazwa: Lossen). Łosiów pierwotnie był stacją, ale w 2004 roku w ramach kompleksowego remontu tutejszej linii kolejowej zlikwidowano boczne tory, rozjazdy i bocznice, a obiekt został zdegradowany do rangi przystanku.
Linia kolejowa przebiega przez Łosiów w głębokim wykopie, co jest całkiem praktycznym rozwiązaniem. Przede wszystkim główna ulica (Kolejowa) nie koliduje z torowiskiem na jednym poziomie, więc nie trzeba wstrzymywać ruchu samochodowego podczas przejazdu pociągów. Ponadto hałas pociągów jest mniej odczuwalny przez okolicznych mieszkańców.
Perony w Łosiowie położone są również w wykopie, z obu ich stron są strome skarpy. Perony są dwa, na każdym z nich jest jedna krawędź, a między peronami przebiegają dwa (czyli obecnie wszystkie) tory główne. Oba perony są podobne, mają po 200 metrów długości i betonową nawierzchnię. Na każdym peronie jest podjazd dla niepełnosprawnych, niewielka wiata z daszkiem, ławeczki, kosze na śmieci, oświetlenie, tablice informacyjne i głośniki. Nad peronami przebiega wiadukt ul.Kolejowej, który 'mimowolnie’ pełni funkcje przeciwdeszczowe.
Na peron 2 (południowy) dostać się można z wiaduktu głównej ulicy (schodami lub podjazdem). Dojście na peron 1 jest bardziej nieoczywiste. Prowadzi ono ślepą uliczką, zaczynającą się kawałek na północ przy głównej ulicy, w połowie drogi między przystankiem, a boiskiem piłkarskim Pogoni Łosiów. Powoduje to, że (legalne) przejście z jednego peronu na drugi trwa kilka minut. Do niedawna możliwe było zejście na peron 1 wąskimi schodkami wzdłuż starego budynku stacji, ale obecnie jest ono zamknięte.
Sam budynek jest obecnie opuszczony i niszczejący (jego stan techniczny jest pomiędzy średnim, a kiepskim). Dawniej funkcjonowały tu kasy biletowe, poczekania i toalety, dziś obiekt jest trwale zamknięty. Budynek ma ciekawą konstrukcję z powodu wykopu- od strony peronów jest on znacznie wyższy, niż od strony północnej. Przy budynku funkcjonuje symboliczny parking na kilka samochodów, drugi parking jest przy wspomnianej ślepej drodze, prowadzącej na peron 1, a kolejne miejsca parkingowe są przy pobliskim boisku piłkarskim. Do przystanku w Łosiowie niedaleko jest także z sąsiednich miejscowości: Janów i Jasiona. Obok budynku stacyjnego stoi wysoki, stalowy nadajnik telekomunikacyjny.
Sąsiednie stacje na miejscowej linii kolejowej to Brzeg (9.5km w stronę Wrocławia) oraz Lewin Brzeski (5km w stronę Opola). Przeciętne czasy przejazdu pociągami z Łosiowa to około 43 minuty do Wrocławia, 7 minut do Brzegu oraz 24 minuty do Opola.
Przystanek kolejowy Łosiów – fotografie:
Parking mógłby być większy bo często nie ma tam miejsc.