Lewin Brzeski (Stacja Kolejowa)

Lewin Brzeski to około 5-tysięczne miasteczko, stolica gminy. Położone jest około 16km od Brzegu i 23km od Opola, nieopodal granicy Dolnego i Górnego Śląska. W północnej części Lewina, przy ul.Kościuszki 73 działa stacja kolejowa na ważnej trasie nr132. Pierwszy budynek stacji został w tym miejscu wzniesiony już w roku 1843 (wówczas miasto nazywało się Löwen). Obecnie zatrzymują się tutaj pociągi osobowe z Wrocławia (przez Oławę i Brzeg) do Opola oraz Raciborza i Kędzierzyna-Koźla. Liczne pociągi wyższych klas przejeżdżają bez zatrzymania. Stacja w Lewinie jest popularna wśród okolicznych mieszkańców, korzysta z niej średnio 1000-1500 pasażerów na dobę, co jest bardzo dobrym wynikiem w stosunku do potencjału ludnościowego Lewina i okolic. Średni czas przejazdu do Opola wynosi 21 minut, do Brzegu 12 minut, a do Wrocławia Głównego 48 minut. Są to czasy dużo krótsze, niż dałoby się osiągnąć samochodem. Sąsiednie przystanki to Łosiów (w stronę Brzegu i Wrocławia) i Przecza (w stronę Opola).

Obecny kształt stacji to pokłosie modernizacji z roku 2019. Budynek główny nie należy do architektonicznych perełek, ale posiada wartość historyczną. Jego parter wykorzystywany jest zgodnie z przeznaczeniem kolejowym, a piętro przystosowano do celów mieszkalnych. W budynku funkcjonuje poczekalnia, toalety i kasa biletowa, niestety obiekt zamykany jest już po południu i otwierany dopiero o świcie (przez ponad połowę doby jest zamknięty).

Po północnej stronie budynku są dwa bliźniacze, 200-metrowe perony pasażerskie, wyłożone betonowymi płytkami (każdy z nich posiada jedną krawędź). Między peronami jest przejście podziemne. Na każdym peronie są dwie niewielkie wiaty z daszkiem, kilka ławeczek i koszy na śmieci, tablice informacyjne, słupy oświetleniowe, głośniki, zegary i kamery monitoringu. Z peronu 1 (położonego bliżej budynku) zwyczajowo kursują pociągi w stronę Wrocławia, a z peronu 2 w stronę Opola.

Niestety, perony są dostępne jedynie od strony budynku głównego. Nie da się na nie (legalnie) wejść ani od strony ul.Mickiewicza, ani od ul.Rzemieślników (tu przydałoby się przedłużyć tunelik podziemny). Sam tunelik jest nieprzystosowany dla potrzeb osób niepełnosprawnych (schody), co rodzi pewne problemy z dostaniem się na peron 2. Należy w tym celu zaangażować obsługę stacji lub pociągu, aby otwarto bramkę przejścia naziemnego. Dosyć łatwo można by tego uniknąć, budując 30-metrowy fragment chodnika na peron 2 od strony głównej ulicy Kościuszki, ułatwiłoby to też dostęp pasażerom, docierającym na peron 2 od północnej strony torowiska.

Przy ulicy Kościuszki jest budynek posterunku, który obecnie wykorzystywany jest sporadycznie (stacja sterowana jest z Opola Zachodniego). Z drugiej strony głównego budynku stacyjnego jest stara, ceglana wieża ciśnień, obecnie niewykorzystywana i niszczejąca. Poza dwoma głównymi torami (wzdłuż obu peronów) na stacji funkcjonują jeszcze 3 dodatkowe tory, służące do przepuszczania szybszych pociągów i okazjonalnie do ładunków towarowych.

Przed budynkiem stacyjnym jest estetyczny plac. Znajduje się na nim mnóstwo stojaków na rowery oraz parking na około 40 samochodów. Są też wiaty, ławeczki, oświetlenie i monitoring, a także zabytkowa, poniemiecka pompa wodna. Przy placu jest przystanek autobusowy, z którego można dojechać do wielu miejscowości w gminie, a także dotykowy terminal, przy pomocy którego można odwiedzić kilka portali internetowych.

W dawnych czasach stacja w Lewinie Brzeskim była dużo bardziej rozbudowana, niestety na początku XXI wieku została znacznie okrojona, wraz z ogólnopolskim spadkiem zapotrzebowania na kolejowy transport towarów i przebudową linii z Wrocławia do Opola w 2004 roku. Po północnej stronie torowiska (ul.Rzemieślników) funkcjonowały magazyny (obecnie zdewastowane) z dużym placem ładunkowym (obecnie służącym za dziki parking w razie przepełnienia tego bliżej stacji). Tor wzdłuż placu jest w dobrym stanie, ale bardzo rzadko używany jest dziś do ładunków. Ponadto od strony południowej do stacji włączała się bocznica towarowa z Cukrowni Wróblin i Fabryki Materiałów Budowlanych (wszystkie wymienione obiekty wraz z bocznicą już nie istnieją, poza krótkim kawałkiem torowiska przy głównej linii, widocznym na zdjęciu nr3). Na stacji w Lewinie dawniej załadowywano też produkty rolnicze oraz kruszywa z pobliskich żwirowni (dziś na ich terenie funkcjonuje m.in. popularne kąpielisko). Obecnie poziom ładunków towarowych stacji w Lewinie Brzeskim spadł niemalże do zera, przez co pełni ona rolę przede wszystkim pasażerską i tranzytową.

2 thoughts on “Lewin Brzeski (Stacja Kolejowa)”

  1. przykro się patrzy na degradację przewozów towarowych w Polsce. Autostrada A4 pęka w szwach od TIRów, a boczince kolejowe są likwidowane.

    1. słuszna uwaga. Ale…ponoć wszyscy są zadowoleni i usmiechnięci. Ważne że niemieckie firmy maja się dobrze , gdyz polskie nie musza się miec dobrze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top