Bielawa Centralna (Przystanek Kolejowy)
Bielawa Centralna to przystanek kolejowy, otwarty pod koniec 2020 roku na odbudowanej linii nr341. Mieści się przy ulicy Bohaterów Getta. Sama linia została reaktywowana w roku 2019, ale peron w wyniku przedłużających się prac został oddany do użytku rok później. Z przystanku przeciętnie korzysta 50-99 pasażerów na dobę, co jest kiepskim wynikiem, który jednak łatwo będzie można poprawić w przyszłości. Sąsiednie stacje to Dzierżoniów Śląski (5 kilometrów w stronę północno-wschodnią) oraz Bielawa Zachodnia (1200 metrów w stronę południowo-zachodnią).
Bielawa Centralna to jeden 100-metrowy, betonowy peron z jedną krawędzią, bliźniaczo podobny do Bielawy Zachodniej. Na peron można dostać się z dwóch stron: od ul.Bohaterów Getta oraz od ul.Przemysłowej- oba wejścia są dostosowane dla osób niepełnosprawnych. Na peronie znajdziemy ławeczki, kosze na śmieci, oświetlenie, tablice informacyjne oraz niewielką wiatę. Druga wiata (pełniąca też rolę parkingu rowerowego) usytuowana jest przy ul.Bohaterów Getta. Miejscowa linia kolejowa jest jednotorowa, niezelektryfikowana, a prędkość maksymalna to 80 km/h. Obecnie linia kończy się kawałek dalej, w Bielawie Zachodniej, ale trwają prace, przedłużające ją na południe, do Srebrnej Góry.
Przez Bielawę Centralną przejeżdżają spalinowe szynobusy Kolei Dolnośląskich, jest to średnio od 10 do kilkunastu kursów w każdą stronę. Przeciętne czasy przejazdu pociągiem do ważniejszych stacji to: Bielawa Zachodnia: 2 minuty, Dzierżoniów: 6 minut, Świdnica Miasto: 30 minut, Legnica: 110 minut, Sobótka: 65 minut, Wrocław Główny: od 90 do 120 minut (w zależności od konkretnego kursu i trasy- krócej przez Jaworzynę lub dłużej przez Sobótkę).
Bielawa Centralna po odbudowie linii kolejowej zastąpiła położoną około 1km na wschód stację Bielawa Wschodnia, której zdecydowano się nie reaktywować z powodu szacowanej niskiej ilości pasażerów (tamtejszy stary budynek dworca obecnie jest prywatny i pełni funkcje mieszkaniowe).
Przed rokiem 1977 (w którym zlikwidowano kolejowy transport pasażerski w Bielawie na kolejne 42 lata) w Bielawie funkcjonowały dwie stacje: Zachodnia (odbudowana) i Wschodnia (zlikwidowana), a obecnie docelowy układ to 4 przystanki (w tym 3 nowe): Bielawa Centralna, Zachodnia, Camping Sudety oraz Nowa Bielawa. Nazwa 'Bielawa Centralna’ jest nieco myląca, gdyż peron mieści się na obrzeżu miasta, przy wylocie na Pieszyce, 400 metrów od znaku drogowego „teren niezabudowany” (widać to na fot.2).
Po północnej stronie torowiska znajduje się nowy, utwardzony, bezpłatny parking na około 25 samochodów (fot.1), niemalże zawsze są na nim wolne miejsca. Wjazd od strony ul.Malinowej. Więcej miejsc postojowych jest przy ul.Bohaterów Getta (fot.2) oraz obok bloków przy ul.Przemysłowej, Żeromskiego i Techników (fot.3).
Peron Bielawy Centralnej sąsiaduje z boiskiem 'Orlik’. Ciekawostką jest fakt, że tylko w dwóch miastach w całej Polsce są przystanki/stacje kolejowe z nazwą miasta i przyrostkiem Centralna: są to Warszawa i właśnie Bielawa.
Przystanek Bielawa Centralna – fotografie: