Bielawa Zachodnia (Przystanek Kolejowy)
Bielawa Zachodnia to przystanek kolejowy w Bielawie, położony na linii kolejowej nr341. Obecnie jest to przystanek końcowy na tejże linii. Funkcjonuje tutaj jeden betonowy, stumetrowy peron z jedną krawędzią. Dostęp do peronu możliwy jest od strony ulicy Bankowej (przy skrzyżowaniu z ulicą Asnyka). Peron jest dostosowany dla osób niepełnosprawnych i znajdziemy na nim tablice informacyjne, biletomat, oświetlenie, kosze na śmieci oraz dwie wiaty (małą i dużą). Przystanek, jak i cała linia została odbudowana niemalże od zera w roku 2019. Wcześniej przez wiele lat Bielawa nie posiadała kolei na swym terenie. Odbudowana linia jest jednotorowa, niezelektryfikowana, a prędkość maksymalna pociągów to 80 km/h. Spalinowe szynobusy (w związku z końcem linii i wymuszonym mianem „stacji czołowej”) muszą być wyposażone w kabiny dla maszynisty na obu końcach.
Według ostatnich danych, z przystanku Bielawa Zachodnia korzysta średnio 200-299 pasażerów na dobę, często jednak występują wahania „pogodowe” z powodu dużego udziału turystów, odwiedzających Góry Sowie oraz Jezioro Bielawskie. Bielawę Zachodnią obsługują Koleje Dolnośląskie. Każdego dnia odprawianych jest stąd od 10 do kilkunastu „zawracających” pociągów. Mają one 3 warianty, aczkolwiek początek trasy jest zawsze ten sam. Wszystkie pociągi z Bielawy Zachodniej jadą przez Bielawę Centralną i Dzierżoniów do Świdnicy. Tam kierują się do Wrocławia (w wariantach przez Jaworzynę Śląską lub przez Sobótkę) lub do Legnicy (średnio 2 kursy dziennie z Bielawy).
Uśrednione czasy przejazdu z Bielawy Zachodniej do ważniejszych stacji są następujące: Bielawa Centralna: 2 minuty, Dzierżoniów: 10 minut, Świdnica Miasto: 30 minut, Legnica: 110 minut oraz Wrocław Główny: 90-100 minut przez Jaworzynę i około 120 minut przez Sobótkę. Jako, że znaczna część linii jest jednotorowa- czasy te mogą różnić się w zależności od konkretnego kursu.
Miejscowa linia kolejowa jest obecnie nadal przedłużana na południe, z tej okazji w budowie są też dwa nowe przystanki w Bielawie: 'Camping Sudety’ (przy zachodnim brzegu Jeziora) oraz 'Nowa Bielawa’ (na południu miasta, przy ul.Sowiej). Docelowo linia ma dotrzeć do Srebrnej Góry. Niestety, cała linia ma być jednotorowa, co ograniczy jej przepustowość i średnią prędkość. Ewentualne mijanki będą obsługiwane przez dyżurnego z Dzierżoniowa.
Obecny kształt kolei w Bielawie to efekt remontu/odbudowy w roku 2019 i latach późniejszych. W latach 1891-1977 funkcjonował tutaj ruch pasażerski (który następnie na 42 lata wstrzymano). Przed wojną działała kolej wąskotorowa do Pieszyc, której ślad jest jeszcze dostrzegalny na zdjęciach satelitarnych. Ponadto funkcjonowały co najmniej dwie bocznice: jedna do dużej (nieczynnej już) fabryki włókienniczej Bielwab, a druga do pobliskiego tartaku.
Przy ulicy Sienkiewicza 11 znajduje się ceglany budynek byłego dworca. Obecnie jest to budynek mieszkalny. Względem oryginału pozbawiony jest on wiat oraz części magazynowej.
W pobliżu przystanku Bielawa Zachodnia przebiega żółty pieszy szlak turystyczny. Przy byłym budynku dworca jest przystanek autobusowy. Niedaleko jest też urząd Miasta, Rynek, szpital, stadion Bielawianki oraz Jezioro Bielawskie.
Bielawa Zachodnia – fotografie: