Smardzów Wrocławski (Stacja i dworzec kolejowy)
Stacja kolejowa 'Smardzów Wrocławski’ położona jest na linii kolejowej nr276 z Wrocławia do Międzylesia. Jej nazwa jest nieco myląca, gdyż nie ma na mapie takiej miejscowości jak 'Smardzów Wrocławski’. Stacja położona jest w Gminie Siechnice, między miejscowościami Smardzów (bez przyrostka) oraz Żerniki Wrocławskie (administracyjnie leżąc właśnie na terenie Żernik, zresztą znacznie większych niż Smardzów). Trudno powiedzieć, dlaczego wybrana została (w latach 50-tych ubiegłego stulecia) akurat nazwa 'Smardzów Wrocławski’ dla tejże stacji- może ktoś napisze w komentarzu? W Smardzowie zatrzymują się pociągi Kolei Dolnośląskich z Wrocławia do Strzelina/Kłodzka/Międzylesia, z kolei pociągi wyższych klas przejeżdżają bez zatrzymania. Według ostatnich danych PKP ze stacji korzysta średnio 200-299 pasażerów na dobę. Potencjał ludnościowy okolicy pozwala na uzyskanie znacznie lepszego wyniku w przyszłości. Sąsiednie stacje/przystanki to: Iwiny (w stronę Wrocławia) oraz Żórawina (w stronę Strzelina). Średni czas przejazdu do Wrocławia Głównego to 10 minut, do Strzelina 22 minuty, a do czeskiego Lichkova 140 minut. Stacja w Smardzowie wyposażona jest w budynek dworca (o którym niżej) i 2 perony pasażerskie, każdy z 1 krawędzią.
Oprócz ruchu pasażerskiego (i dwóch głównych torów przy peronach) stacja Smardzów wyposażona jest w dwa tory boczne oraz okazjonalnie wykorzystywaną towarową rampę ładunkową, do której od wschodniej strony prowadzi osobny, ślepy tor. TUTAJ schemat stacji, układ widoczny jest też na fot.3 i 4.
Budynek dworca w 2018 roku przeszedł generalny remont, sfinansowany w dużej części z funduszy unijnych. W ramach tegoż (dosyć udanego) remontu wyczyszczono klinkierową elewację dworca (która wcześniej była… pomalowana jasną farbą), zamontowano elementy małej architektury (zegar, oświetlenie, poręcze, ławki) oraz monitoring, wymieniono pokrycie dachu oraz odświeżono wnętrze dworca, w którym funkcjonuje poczekalnia, toalety, biletomat, są też wyświetlacze z rozkładem jazdy. Budynek zamykany jest na noc. Placyk przed wejściem głównym został wyłożony betonową kostką. W budynku dworca przebywa pracownik kolei, który odpowiada m.in. za obsługę pobliskich semaforów i rogatek.
Niestety, remont z 2018 roku nie objął peronów, poza fragmentem peronu 1, położonym najbliżej budynku dworca, gdzie wymieniono nawierzchnię (fot.5). Reszta peronu 1 i cały peron 2 są niestety od lat zaniedbane i przydałby im się lifting. Zwłaszcza oba przejścia przez tory (między peronami, widoczne na fot.5 i 7) pozostawiają wiele do życzenia- brak możliwości przejazdu wózkiem z powodu wysokiego krawężnika. Dojazd wózka na peron 2 umożliwia jedynie „ścieżka” przez kamienie od strony głównej ulicy, widoczna na fot.6.
Z tyłu dworca jest kilkanaście bezpłatnych miejsc parkingowych (widocznych na fot. 1 i 2), co niestety często nie wystarcza do zaspokojenia popytu (zwłaszcza, że miejsc tych używa również obsługa stacji oraz mieszkańcy pobliskich domów). Po drugiej stronie torów jest szeroka, brukowana droga, prowadząca do rampy ładunkowej (fot.4), gdzie z boku również można parkować i zawsze jest tam miejsce. Sama rampa jest na ogół nieużywana, ale zdatna do eksploatacji i raz na jakiś czas zdarzy się tu jakiś większy transport (np. kruszywo do budowy drogi, uwidocznione na mapie satelitarnej google).
W pobliżu stacji Smardzów Wrocławski przebiegają dwie ważne drogi wojewódzkie: 395 (z Wrocławia przez Strzelin do Paczkowa) oraz 372 (Wschodnia Obwodnica Wrocławia). Przy dworcu przebiega też pieszy szlak turystyczny koloru żółtego, który oplata Wrocław od południa.
Stacja i dworzec Smardzów Wrocławski – fotografie: