Żórawina (Stacja i dworzec kolejowy)
Żórawina to duża wieś w Powiecie Wrocławskim, stolica gminy. Miejscowy, 260-metrowy maszt nadawczy widoczny jest w całej okolicy. Przez wschodnią części Żórawiny przebiega autostrada A4 oraz linia kolejowa nr276, na której przy skrzyżowaniu ulic Kolejowej i Chrobrego funkcjonuje stacja kolejowa 'Żórawina’ (wcześniejsze nazwy to Rothsürben i Rothbach). Zatrzymują się tutaj pociągi Kolei Dolnośląskich na trasie z Wrocławia do Kłodzka (oraz ich przedłużonych wariantach, np. z Rawicza do czeskiego Lichkova). Według ostatnich danych PKP- ze stacji w Żórawinie przeciętnie korzysta 700-999 pasażerów na dobę, co jest wynikiem dobrym. Sąsiednie stacje to: Smardzów Wrocławski (w stronę Wrocławia) oraz Węgry (w stronę Strzelina). Średnie czasy przejazdu z Żórawiny to: 13 minut do Wrocławia Głównego i 80 minut do Rawicza, a w stronę południową: 17 minut do Strzelina i około 120 minut do czeskiego Lichkova.
Stacja wyposażona jest w dwa perony i 3 krawędzie. Pierwszy peron (bliżej budynku dworca, fot.8) ma jedną krawędź oraz wiatę, ławki, kosze na śmieci, stojaki na rowery, oświetlenie i tablice informacyjne. Na drugim peronie (wyspowym, fot.7)- są dwie krawędzie i nic więcej. Perony (i przejścia między nimi) są w stanie 'mocno średnim’, zwłaszcza gdy ktoś porusza się na wózku. Oprócz dwóch głównych torów (przy peronach) jest jeszcze równoległy trzeci tor mijankowo-manewrowy, wykorzystywany rzadko. Ponadto po wschodniej stronie jest wielki plac ładunkowy (fot.3 po lewej), który lata świetności ma już za sobą, ale w razie potrzeby może być używany. Dochodzą do niego boczne tory z obu stron, aczkolwiek ten wschodni jest już zarośnięty. Ponadto od północy do stacji podłączony jest krótki tor boczny z magazynu firmy przy ul.Kolejowej 15 (fot.1- tor z prawej strony).
Sam dworzec jest mocno okrojony względem dawnego stanu. Nie ma w nim już kas biletowych, ale jest niewielka poczekalnia (fot.10). Znaczna część budynku (m.in. cała górna kondygnacja) jest prywatna i pełni funkcje mieszkaniowe.
Obok budynku dworca jest stary, nieczynny i zaniedbany budynek szaletu (fot.4 i 5). Za nim jest wiata ze stojakami do przypięcia rowerów (fot.5), a obok nowy i bezpłatny, ale niewielki parking na kilkanaście samochodów (fot.2, 3 i 4). W godzinach szczytu prawie nigdy nie ma na nim miejsca, ale w pobliżu są co najmniej 3 inne opcje parkingowe: 1) wielki, ziemny parking między ulicą Kolejową, a torami, zaczynający się około 150 metrów na południe od dworca, w stronę Urzędu Gminy, 2) pobocze ulicy Chrobrego, 3) plac ładunkowy po wschodniej stronie torów- 20 metrów od peronu drugiego, wjazd od al.Niepodległości, choć tu trzeba przejść „półlegalnie” przez tor. Wszystkie opcje parkingowe widać na fot.3.
Na północ od dworca, po tej samej stronie ul.Kolejowej są stare, ceglane budynki post-kolejowe (m.in. niewielka wieża wodna), które obecnie są prywatne i pełnią funkcje mieszkaniowe.
Stacja i dworzec Żórawina – fotografie: