Węgry (Przystanek Kolejowy)

Przystanek kolejowy Węgry (dawniej: Bahnhof Wangern) znajduje się w południowo-zachodniej części wsi Węgry (gmina Żórawina) i obsługuje pasażerów z południowej części tejże gminy. Położony jest on na linii kolejowej nr276 (Wrocław-Międzylesie). Według danych PKP w roku 2022 z przystanku korzystało średnio 150-199 osób dziennie przy 31 zatrzymujących się tu pociągach na dobę. W roku 2018 było to przeciętnie 100-149 osób dziennie. Sąsiednie stacje to Żórawina w stronę północną (6.5km) i Boreczek (5.3km).

Na przystanku Węgry zatrzymują się pociągi osobowe Kolei Dolnośląskich na linii Wrocław-Strzelin oraz ich przedłużonych wariantach (do Rawicza, Międzylesia, Kłodzka czy czeskiego Lichkova), natomiast pociągi wyższych klas (np. ekspresy Wrocław-Praga) przejeżdżają bez zatrzymania. Czas przejazdu to średnio 20 minut do Wrocławia Głównego i 14 minut do Strzelina.

Główny budynek obecnie pełni funkcje mieszkalne (nie ma kas biletowych, poczekalni, ani publicznych toalet). Przy budynku jest kilka miejsc parkingowych, a dużo większa ich ilość znajduje się na brukowanym placyku po zachodniej stronie torowiska.

Przystanek posiada 2 perony, każdy z jedną krawędzią. Peron 1 (położony bliżej budynku) obsługuje pasażerów pociągów, jadących w stronę Wrocławia, a peron 2- ruch przeciwny, w stronę Strzelina. Na obu peronach istnieją niewielkie wiaty z daszkiem i ławką, a obok nich dodatkowa ławka i kosz na śmieci.

Przystanek Węgry położony jest przy drodze wojewódzkiej nr346 i tylko od strony chodnika przy tejże drodze można dostać się na perony, a także przechodzić z jednego peronu na drugi (jest to dostosowane do osób niepełnosprawnych). Przejście przez tory na wysokości budynku głównego jest zabronione. Skrzyżowanie drogi z torowiskiem zabezpieczone jest szlabanem. Najbliższa inna przeprawa przez tory jest na drugim końcu wsi, ponad 1km na północ (według mnie- tam byłoby lepsze miejsce na ten przystanek, bliżej Bogunowa i Polakowic).

Około 2km na południe od peronów pod linią kolejową przepływa rzeka Jarka.

Historia

Węgry dawniej miały rangę stacji, która posiadała kasy biletowe, poczekalnię i toaletę. Dodatkowe tory zostały zlikwidowane w latach 1991-1994 podczas elektryfikacji linii kolejowej, co zdegradowało stację do roli przystanku. W czasach niemieckich i wczesnym PRLu do stacji od strony zachodniej dochodziła niewielka, wąskotorowa linia, prowadząca do Brześcia, Przecławic, Buguszyc i Brzozy. Pas z „kocich łbów”, położony po zachodniej stronie głównego torowiska służył za plac przeładunkowy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top